Święta figa

Figa Jaya Sri Maha Bodhi jest najstarszym posadzonym w 288 roku p.n.e. ręką człowieka drzewem. Wyrosła z gałęzi świętego drzewa, pod którym Budda doznał iluminacji. Minęły pokolenia królów, z których każdy coś dla tego drzewa zrobił: a to postawił złoty płot, a to posąg, czy nawet zbudował świątynię; minęły bliższe nam czasy Tamilskich Tygrysów, którzy zbezcześcili święte miejsce rzezią, a drzewo trwa i pielgrzymi nadal je odwiedzają. Poczytałem o nim dzisiaj, bo na półce znalazłem zasuszony liść lipy. Ten pochodzący z Czarnolasu z drzewa będącego potomkiem lipy Kochanowskiego liść został mi podarowany przez kogoś równie pokornego jak pielgrzym. A przypomniał mi się wtedy, gdy patrzyłem na brzozy i zastanawiałem się, ile każda z nich może mieć drżących na wietrze liści. Pewnie tyle, ile w głowie naraz myśli. A brzozy podobno są drzewnym chwastem, rosną na każdym gruncie. Tylko że właściwie każdy grunt to śmietnisko historii.

Skomentuj

